verkstad Skadecenter skadebesiktning

Skadebesiktning

Innan bilen kan repareras måste en skadebesiktning göras, idag kan skadebesiktningen ske digitalt eller på plats hos oss. Om din bil är försäkrad hos Volvia kan du göra anmälan direkt i deras app. För skadebesiktning på plats hos oss behöver du boka tid, det gör du enkelt i vårt bokningssystem.

Skadebesiktning på plats hos oss

  1. Boka tid för skadebesiktning här eller via telefon
  2. När du kommer till din bokade tid, bör du ha med dig skadeanmälan och försäkringsbrev eller annan bekräftelse från ditt försäkringsbolag.
  3. Skadebesiktningen görs tillsammans med dig och beräknas ta ca 30-45 min. Vi kontrollerar och fotograferar bilens skador och ger dig en skriftlig offert.

Skadebesiktning i Volvias app

  1. Ladda ner Volvia-appen till din iPhone eller Android-telefon.
  2. Gå in på Skicka in skadefoto och följ appens instruktioner.
  3. Du väljer själv vilken Biliaverkstad din bil skall repareras på. Ta foto med mobilkameran enligt instruktionerna och skicka in, allt direkt i appen.

        

Digital skadebesiktning utan app

För dig som har ett annat försäkringsbolag än Volvia, eller inte har möjlighet att nyttja appen, finns möjlighet att göra digital skadebesiktning via vår kundservice Bilia Nu.

  1. Tänk på att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag först. Är bilen inte i trafiksäkert körbart skick, kontakta Bilia Nu 0771- 40 00 00, dygnet runt.
  2. Fotografera skadan med minst fyra foton, se lista nedan.
  3. Skicka dina bilder, kontaktuppgifter (mailadress samt telefonnummer), bilens mätarställning samt försäkringsbolagets skadenummer till bilia.nu@bilia.se. Har du önskemål om att reparationen ska ske på en specifik Biliaanläggning? Skriv gärna med det, annars rekommenderar vi närmaste verkstad från din bostadsort.

Dessa foton behöver vi:

  • Bild på registreringsskylt
  • Skadan rakt framifrån, ca 3 meters avstånd
  • Bild på skadan från ena sidan
  • Bild på skadan från andra sidan
  • Komplettera gärna med bilder runt hela bilen, så vi ser om det finns andra skador än den anmälda.

Vad händer sen?

När skadebesiktningen är genomförd hos oss eller inskickad digitalt, gör vi en skadevärdering för beräkning av reparationstider, som vi skickar till försäkringsbolaget tillsammans med besiktningsprotokoll och foton.

När vi fått svar från försäkringsbolaget beställer vi reservdelar och tillbehör samt planerar in din bil för reparation och lackering. Om vi upptäcker fler skador under reparationen kontaktar vi alltid dig.