Skadebesiktning hos Bilia
Skadebesiktning hos Bilia

Boka skadebesiktning hos oss

S
Boka skadebesiktning

Har du råkat ut för skadegörelse eller olycka behöver du göra en skadebesiktning innan bilen kan repareras. Välj själv om du vill göra den digitalt eller på plats i någon av våra verkstäder. Glöm inte att samtidigt göra en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

När ska jag anmäla en skada eller olycka?

  • Enklare skador

    Enkla skador som inte involverar annan part kan du anmäla direkt till dit försäkringsbolag. Små skador eller bucklor kan vi ofta laga billigare än självrisken och utan hela processen av skadereglering. 

  • Kollision med annat fordon

    Vid kollision med annat fordon är det viktigt att ta varandras registreringsnummer och fotografera varandras körkort. Därefter bör båda parter anmäla skadorna till sina respektive försäkringsbolag via telefon eller webbplats. 

  • Stöld, inbrott, viltolycka eller skadegörelse

    Har du råkat ut för inbrott, stöld, viltolycka eller skadegörelse krävs alltid en polisrapport. Ta även kontakt med polis om du känner dig osäker eller vill att polisen ska dokumentera olyckan. Ta sedan med dig en kopia av polisanmälan i din skadeanmälan. Vi hjälper dig gärna att se till att allting är korrekt ifyllt till försäkringsbolaget. 

  • Kontakta assistans

    Är bilen inte i körbart skick kontaktar du assistans för att bärga bilen till oss. Har du bil med fri assistans i din försäkring kostar bärgningen ingenting. I annat fall varierar självrisk och kostnad beroende på försäkringsbolagets villkor. När du utför originalservice hos oss ingår oftast 12 månaders fri assistans. 

Så här går det till

  • 1

    Boka en tid. Det kan du göra här på bilia.se eller på 0771-400 000.

  • 2

    När du kommer till oss, ta med dig din skadeanmälan, försäkringsbrev eller annan bekräftelse från ditt försäkringsbolag.

  • 3

    Besiktningen görs tillsammans med dig och tar 30-45 minuter. Vi kontrollerar, fotograferar och ger dig en skriftlig offert.

  • 4

    Vi skickar in den skriftliga offerten till ditt försäkringsbolag.

Vad händer sen?

När vi fått svar från ditt försäkringsbolag beställer vi reservdelar och tillbehör samt planerar in din bil för reparation och eventuell lackering. Om vi upptäcker fler skador under reparationen kontaktar vi dig.
  • Skadebesiktning via Volvias app

    1. Ladda ner Volvia-appen från App Store eller Google Play. 
    2. Öppna Volvia-appen och klicka på ”Skicka in skadefoto”. Ta foto med mobilkameran och följ appens instruktioner.
    3. Välj vilken Biliaverkstad du vill att bilen ska repareras på. 
  • Digital besiktning utan app

    1. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag. Är bilen inte i trafiksäkert skick, kontakta Bilia Nu på 0771-400 000.
    2. Fotografera skadan med minst fyra foton: A) Bilens registreringsskylt, B) Skadan rakt framifrån, ca tre meters avstånd, C) Skadan från ena sidan, D) Skadan från andra sidan. Komplettera gärna med fler foton runt hela bilen så att vi kan se om det finns andra skador än den anmälda.
    3. Skicka dina bilder, kontaktuppgifter, bilens mätarställning samt försäkringsbolagets skadenummer till bilia.nu@bilia.se. Har du önskemål om att reparationen ska ske på en specifik Biliaanläggning, notera detta i mejlet. 

Vad kostar reparationen?

Om du själv vållat skadan, och den täcks av försäkringsbolaget, betalar du självrisken till oss i samband med att du hämtar ut din bil efter reparation. Om försäkringsbolaget bedömer att motparten var vållande, går din självrisk istället på dennes försäkring och du betalar ingenting. 
Till dig som har en försäkring hos Volvia eller if kan vi erbjuda tolv månaders räntefri delbetalning av självrisken vid betalning med Biliakortet.

Vanliga frågor och svar