Försiktighetsåtgärder för allas säkerhet

Vi på Bilia tycker att det är viktigt att ta vårt ansvar i rådande situation och hjälpa till att begränsa spridningen av Covid-19. Av omtanke om din och vår hälsa har vi tagit extra försiktighetsåtgärder för att ditt besök hos oss ska kännas så tryggt som möjligt.

Vi följer utvecklingen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer och uppdaterar försiktighetsåtgärderna löpande.

För dig som inte känner dig bekväm med att besöka våra fysiska anläggningar, finns bilia.se tillgänglig med chatt och bokningsmöjlighet samt telefoni på 0771-400 000. Vi ber dig som känner dig sjuk att vänta med att besöka våra anläggningar tills du känner dig helt frisk.

Hämta-lämna-service

Nu kan vi hämta och lämna din bil för ditt verkstadsbesök och vid köp av ny eller begagnad bil. Vi är flexibla för din och vår trygghets skull.

Priset för hämta-lämna-service varierar och beror på var du bor och hur långt det är till närmaste anläggning. Få reda på ditt pris och boka via 0771-400 000, bilia.nu@bilia.se eller i kontakt med din servicetekniker eller säljare.

Läs mer om hämta-lämna-service här.

Frågor och svar Bilia och Covid-19

Är Bilias anläggningar öppna som vanligt?

Ja, vi håller öppet som vanligt på de flesta anläggningar och välkomnar alla våra besökare. Självklart litar vi på att alla tar ett eget ansvar och inte kommer till oss om man känner sig sjuk. Vi tycker att det är viktigt att ta ansvar i rådande situation och hjälpa till att begränsa spridningen av Covid-19.

Lokala avvikelser mot ordinarie öppettider på anläggningar kan förekomma.

Kommer Bilia ha större aktiviteter och event på sina anläggningar?

Nej, vi har beslutat att ställa in större aktiviteter och event som samlar mycket folk. Vi informerar alla våra kunder om inställda event via e-mail eller sms. Vi vill fokusera på att kunna hjälpa våra kunder och gäster med sina ärenden på ett tryggt sätt och inte bjuda in för många till oss i onödan. Vissa kampanjer som har varit planerade kommer fortsatt att gälla.

Hur arbetar Bilia med att förebygga smittspridning?

En del är att vi har ställt in större aktiviteter och event på våra anläggningar och undviker att samla större antal människor hos oss. Till våra anställda har vi daglig information om rutiner kring hygien och andra praktiska åtgärder för att undvika smittan bland personal och kunder.
Vi har utökat städningen på samtliga anläggningar och har även utökat våra kundlöften för att möta eventuellt oroliga kunder. Läs mer om våra utökade kundlöften nedan. .

Kan jag komma i kontakt med Bilia utan att besöka någon av era anläggningar?

Självklart, tillgänglighet är viktigt för oss på Bilia för att kunna möta våra kunders frågor. Vi har både chatt och telefon och du når oss på bilia.se eller 0771-400 000.

Försiktighetsåtgärder och kundlöften


På Bilia ger vi kundlöften, vissa av dem har vi just nu svårt att leva upp till. Som till exempel att bjuda på mat medan du väntar på din bil som är på service. Det viktigaste är att fokusera på att minska risken för smittspridning. Därför har vi tagit fram ett antal praktiska åtgärder som kan hjälpa dig som kanske känner en viss oro för att komma till oss.
  • Vi sätter in extra städning på alla anläggningar och inom hela Biliakoncernen.
  • Vi välkomnar dig till anläggningen men vi skakar däremot inte hand
  • Vid betalning på plats kan du använda CarPay Checkout – så betalar du via mobilen och minimerar spridning via kontaktytor. Vi har även möjlighet till direktbetalning (via din bank).
  • Våra Personliga Servicetekniker använder skyddshandskar samt täcker över ratt, golv och säten i bilen.
  • Hantering av bilnycklar: Du som ska lämna bilnyckel i samband med verkstadsbesök eller däckbyte kan lämna din nyckel i en nyckellåda. När du ska få tillbaka din nyckel kan du ringa din Personliga Servicetekniker, så får du din nyckel på parkeringsplatsen och slipper gå in på anläggningen. Om du ska hyra bil kan du hämta och lämna bilnyckeln i en nyckelkiosk på de huvudanläggningar där detta erbjuds. På övriga kontor så kontakta personalen, så finner dom en lämplig lösning.
  • Vi kan ha dialog kring ny eller begagnad bil via mail och telefon och vi har även e-signatur för avtalsskrivning.
  • Om du ska hämta ut din bil som du har köpt kan vi göra en kort leverans och skippa genomgången av bilen utöver det absolut mest nödvändiga och ta frågor via telefon eller mail. När det har lugnat ner sig är du välkommen tillbaka till oss för en mer omfattande genomgång. 

Vill du ändå avboka din service, kontakta oss på 0771-400 000 så hjälper vi dig. Vi kan såklart fortsätta dialogen via mail eller telefon om det önskas.

Viktigt med fortsatt service av din bil

När det gäller service eller reparation av bil är det svårare att utföra arbete om vi inte får in bilen i vår verkstad. Du kan alltid kontakta oss för att boka om inbokade besök. Det vi tror är viktigt för dig som kund är att ha koll på vad som gäller om man inte utför sin service enligt plan. Det kan eventuellt påverka din garanti eller försäkring på bilen.

Kontakta gärna ditt försäkringsbolag om vad som gäller för dig samt läs gärna om garantin på din bil för respektive tillverkare.

Har du frågor kring våra rutiner, eller förslag på hur vi kan göra mer för att öka tryggheten i vårt möte med dig?

Välkommen att kontakta oss. 

Ta hand om varandra.