Rätt hjulinställning hos Bilia
Boka tid för hjulinställning
Boka tid för service, reparation, däckbyte och bilglas.

Har du rätt hjulinställning?

Slits dina däck ojämnt eller onormalt fort? Gör en hjulinställning när vi byter dina däck. Då ökar både säkerheten och komforten. Samtidigt som däckslitage och bränsleförbrukning minskar. Med rätt hjulinställning förlänger du livslängden på dina däck.

Pris för komplett hjulinställning med Biliakort är 1.495:-, utan Biliakort 1.695:-. I hjulinställning ingår mätning av vinklar fram och bak samt justering av vinklar efter behov.

Boka din hjulinställning här

Fördelar med att ha rätt vinklar på hjulen:

  • Slitaget på dina däck minskar och körkomforten ökar 
  • Rullmotståndet minskar och får du en bättre bränsleekonomi
  • Väggreppet ökar när hjulen har rätt vinkel mot vägen
  • Bilens respons på din styrning förbättras och du blir en säkrare förare
  • Minskad risk för vattenplaning

Du behöver justera hjulvinklarna när:

  • Din bil drar åt något håll eller känns instabil
  • Du har kört på någonting, en trottoarkant, hål eller annat
  • Ratten återgår inte till sitt ursprungsläge efter att du svängt
  • Ratten är inte rak när du kör rakt fram
  • Däcken slits ojämnt eller ovanligt mycket
  • Någon komponent i hjulupphängningen har bytts ut

Hur ofta behöver man kontrollera hjulvinklarna?

En gång per år eller var 1.500 mil bör hjulinställningarna ses över. 

Vilka hjulvinklar kontrolleras?

Cambervinkeln

Cambervinkeln

Camber är hjulets vinkeln mot ett vertikalt plan sett rakt framifrån. För stor camber främjar ett onormalt slitage. 

  • Positiv camber är när hjulets undre del lutar inåt under bilen.
  • Negativ camber är när hjulets undre del lutar utåt bort från bilen. 

Cambervinkeln är utformad för att bilen ska hålla hjulen platta mot marken vid svängar. Om skillnaden är för stor mellan cambervinkeln på framhjulen kommer bilen att dra åt det ena hållet.

Castervinkeln

Castervinkeln

Castervinkeln är vinkeln mellan vertikallinjen och en linje som går genom centrum på fjäderbenet eller genom övre och undre spindelled, sett från sidan. Caster gör att hjulen strävar rakt fram och ökar på så sätt kursstabiliteten.

Caster mäts i grader och ges positiva tal om styraxeln lutar ”bakåt”, vilket den normalt gör. Stor positiv castervinkel ger bättre rattåtergång efter kurvtagning samt tung styrning och ett kursstabilt fordon. Liten positiv caster medför lättstyrt men instabilt fordon.

Toe

Toe

Toe är hur mycket fram- och bakdäcken vinklar in- eller utåt och påverkar bilens egenskaper i svängar. När hjulen vinklar utåt kallas det för toe-out och när de vinklar inåt kallas det för toe-in.

Normalt är toe bara bråkdelar av en grad. Syftet är att säkerställa att hjulen riktar sig åt samma håll. Fel toe ökar däckslitaget och försämrar bilens köregenskaper.