Publicerad 16 augusti 2023
Att tanka är inte det roligaste med att ha bil. Men med sparsam körning, ofta kallad eco-driving, finns det enkla sätt att köra mer bränslesnålt – och spara på både pengar och miljö samtidigt.
Vad är eco-driving?
Målet med eco-driving är att förbruka så lite bränsle eller el som möjligt när du kör. Det gör du genom att planera din körning, hålla en jämn fart och utnyttja rörelseenergin.
Åtta tips på hur du kör mer bränslesnålt
- Tänk på hastigheten
Vid ungefär 80 km/h går motorn som mest effektivt, i högre hastigheter går istället en stor del av energin åt till att övervinna luftmotståndet. Fundera därför på om det är värt att välja vägar med lägre medelhastighet. - Gasa och bromsa inte i onödan
Håll en jämn fart genom att ha blicken långt fram så att du kan planera dina inbromsningar. Utnyttja rörelseenergin och om du behöver sänka hastigheten, motorbromsa i första hand. Lätta på gasen i backar och låt bilen rulla. - Kör på så hög växel du kan
Växla upp innan varvmätaren passerar 2.000 varv per minut. Om möjligt kan du också hoppa över växlar, och gå från ettan till trean exempelvis. Lägre varvtal innebär lägre förbrukning. - Minska användandet av AC
Genom att parkera i skuggan på sommaren och förvärma kupén med kupévärmare på vintern kan du minska användandet av bilens ac. - Använd motorvärmare
Starta motorvärmaren i god tid innan du ska köra, du sparar mycket på att inte kallstarta motorn. - Undvik tomgång
Att låta bilen stå på tomgång, även om det bara är en minut, innebär onödig bränsleförbrukning och påverkan på miljö. Stäng av motorn när du väntar, sitter i kö eller vid exempelvis broöppning. - Rätt däck och däcktryck
Minska rullmotståndet genom att välja mer lättrullade däck och se till att trycket i däcken är rätt. - Takräcken, takbox och tung packning
Kör inte runt med takräcken, takbox och last i bagageutrymmet i onödan. Med minskat luftmotstånd på taket och en lättare bil sjunker bränsleförbrukningen. Det finns lastboxar som monteras på dragkroken istället för taket, för lägre luftmotstånd.