Kristina, frilufsare och servicerådgivare
Bilia Örnsköldsvik
Bergsjön, en mysig liten sjö uppe på ett berg i skogen.
Kristina Östman tycker att det bästa med jobbet som servicerådgivare är kontakten med kunderna. När hon behöver lite extra energi bär det ut i skogen, gärna till en liten sjö uppe i bergen.
Hej Kristina! Vad jobbar du med på Bilia?
Jag är servicerådgivare för Mercedes-Benz och Nissan. Och i den rollen hjälper jag kunderna som kommer hit, tar emot och lämnar ut bilar, tar fram priser på olika jobb och bokar in och planerar arbetet för våra tekniker. Så vi servicerådgivare är länken mellan kunderna och teknikerna. Jag har varit servicerådgivare i 15 år, men innan det jobbade jag också med kundkontakt.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Jag tycker det är jätteroligt att få jobba direkt mot kund. Och det är roligt att ha ett omväxlande jobb där alla dagar är olika. Vi är ett bra team här med duktiga medarbetare som samarbetar bra och har roligt tillsammans. Och de är ju lätt att jobba som servicerådgivare i kundmottagningen när vi har så duktiga och bra tekniker i verkstan.
Kan du beskriva en typisk arbetsdag?
Jag brukar vara på jobbet vid kvart i sju och öppna. Först kollar jag om det kommit nyckar i nyckelinsläppet. Jag tar emot de kunder som kommer in, skriver ut arbetsordrar och lägger ut jobb till våra tekniker. Sen hämtar jag en kopp kaffe, kollar mailen och dagens planering, ser om det är något jobb som behöver flyttas. Och på det sättet fortsätter dagen. Räknar fram offerter och fakturerar, lämnar ut färdiga bilar till kunderna.
Det är ju lätt att jobba som servicerådgivare i kundmottagningen när vi har så duktiga och bra tekniker i verkstan.