verkstad Skadecenter steg för steg

Skadehantering – steg för steg

När du råkat ut för en olycka följer vi alltid samma process. Är du osäker på någon del i hanteringen? Tveka inte att kontakta oss!

  1. Kollision eller skadetillfälle
  2. Skadeanmälan – kan göras direkt på försäkringsbolagets hemsida, skriftligen och skickas med post eller på plats hos oss, så hjälper vi dig med blanketterna.
  3. Skadebesiktning – kan göras digitalt via app eller vår kundservice, eller på plats hos oss (då behöver du först boka en tid). Efter detta gör Bilia en kalkyl över nödvändiga reparationer till försäkringsbolaget, som de i sin tur skall godkänna. Så här gör du en skadebesiktning.
  4. Bokning av skadereperation – vi kommer överens om när skadan skall repareras, hjälper dig med ev. bokning av hyrbil under skadeperioden och ger dig ett beräknat datum då bilen bör vara klar. Därefter beställer Bilia reservdelar från biltillverkaren och planerar bilens resa i våra olika processer – plåt, glas, lackering och montering.
  5. Inlämning av bil.
  6. Utförande av reparation, lackeringsarbete och ihopmontering. Därefter gör vi en efterkontroll av arbetet, tvättar bilen och stämmer av kalkylen mot försäkringsbolaget.
  7. Utlämning av bil – vi ringer upp dig och meddelar att bilen är klar och när du kan hämta den. Om du ska betala självrisk gör du det till oss i samband med att du hämtar bilen – sedan sköter vi resterande kontakt med försäkringsbolaget.