Säljare Bilia

Vad kan jag jobba med på Bilia?

Inom Bilia finns många olika tjänster och goda möjligheter att utvecklas över tid och växa inom organisationen. Våra vanligaste tjänster är servicetekniker och bilförsäljare, men det finns många fler tjänster inom verksamheten.
I Bilia-koncernen har vi ett antal centrala funktioner som servar organisationen med t.ex. ekonomi & redovisning, löneadministration, leveransadministration, HR (personalavdelning), IT med support och drift, en marknadsavdelning med reklamproduktion och kundservice på telefon och chat.

Exempel på tjänster i våra verkstäder

Personlig servicetekniker

Du utför service och reparationer samt ansvarar för hela processen: från att kunder kommer in till serviceverkstaden eller ringer för att boka tid, till att bilen är klar för avhämtning. Genom ditt engagemang och kundservicefokus får du alltid kunden att känna sig väl bemött.

Verkstadscoach

Du leder och coachar en grupp personliga servicetekniker. Ditt uppdrag är att leda och dina tekniker, att ge dem förutsättningar för utveckling i arbetet samt se till att det dagliga arbetet i verkstaden fungerar. I arbetet ingår också en stor del administration.

Bilskadereparatör & billackerare

Du utför reparationer på krockskadade bilar. I reparationsarbetet ingår byte av karossdetaljer, utförande av svets- och limarbeten i plåt, plast och glas samt demontering och montering av teknisk utrustning. Lackeraren gör sedan slipning och målning av plåt och plast. Du följer en fastställd planering och samarbetar med dina kollegor, såsom bildelsmedarbetare, skaderådgivare och verkmästare.

Skaderådgivare

Du arbetar med besiktning av bilplåt­skador och utför skadeberäkningar. En viktig del i arbetet är att skapa och vårda relationer med kunder såväl som försäkringsbolag och leverantörer. Du ansvarar för kalkyler och skadeberäkning, utför planering och prissättning, säljer verkstads­tjänster samt ger professionell kundrådgivning.

Verkstadschef

Du ansvarar för en av våra service- eller skadeverkstäder. Du är en närvarande chef som aktivt tar del i den dagliga verksamheten. Arbetet innebär personalansvar för samtliga medarbetare, vilket bland annat innebär att coacha och engagera de anställda. I dina ansvarsområden ingår även budget-, kostnads-, uppföljnings- och beläggningsansvar.

Exempel på tjänster i Bilutställning & butik

Bilsäljare

Du skapar goda och långsiktiga kundrelationer genom din förmåga att analysera kundens behov och ditt trevliga bemötande. Du tar hand om hela affären, från första möte med kund i bilhallen eller via telefon, till leverans av bilen. Du arbetar aktivt mot såväl försäljningsmål som mål för glada och nöjda kunder.

Försäljningschef

Du ansvarar för anläggningens bilförsäljare. Du coachar, följer upp och jobbar aktivt med mål för såväl försäljning som kundnöjdhet. Genom ditt engagemang ger du dina medarbetare energi så att ni tillsammans når uppsatta mål, har en god laganda och trivsam arbetsmiljö.

Kundvärd

Ditt mål är att ge service på hög nivå och få alla kunder att känna sig välkomna. Kundvärden hjälper kunden till rätta, slussar vidare till rätt person, hjälper till i det praktiska arbetet på avdelningen med provkörningar, tankning, ordning och reda i hallen, viss biladministration, demonstration av bil inför provkörning, skyltning samt medverkar vid event.

Bildelsmedarbetare / butikssäljare

Som bildelsmedarbetare arbetar du med försäljning av reservdelar och ger professionell rådgivning till interna/externa kunder vid pris- och produktfrågor. Vidare arbetar du självständigt med förplock, beställning, uppföljning och distribution av bildelar och tillbehörsprodukter internt och externt. Även returer och mottagning av produkter kan ingå. 

Exempel på övriga tjänster

Ekonomi & redovisning

Inom koncernen finns ekonomifunktioner på både regional och central nivå. Hos oss arbetar bl.a. Redovisningsekonomer, Ekonomiassistenter och Controllers. Ekonomiavdelningen stöttar organisationen med både löpande arbete såsom fakturahantering och kreditprövning, såväl som bokslut, rapportering och analys.

Kundservice & Växel

Vår centrala kundservice finns på telefon, chat, mail och sociala medier. Som kundservicemedarbetare har du fullt fokus på att hjälpa de kunder som kontaktar oss, t.ex. för hjälp att boka tid, komma i kontakt med våra anläggningar eller framföra synpunkter om sin kundupplevelse.

IT

IT-avdelningen förser koncernen med såväl hårdvara som nätverk och ser till att alla de system vi använder i vår verksamhet är integrerade och fungerar i den dagliga verksamheten. Inom IT finns bl.a. IT-support, projektledning och utveckling.

HR

Via HR-avdelningen sköts alla typer av personalfrågor. Våra HR-partners stöttar organisationen i rekrytering, arbetsrätt, hälsa, utveckling och frågor om lön, förmåner och pension.

Marknadsavdelning

Vår marknadsavdelning hanterar reklam och marknadsföring för koncernen. Vi jobbar med många olika varumärken och olika kanaler. Hos oss finns bl.a. Projektledare, Projektkoordinatorer, Produktionsledare, Webredaktörer, Originalare och AD.

Hur är det att arbeta som Personlig Servicetekniker på Bilia?

Hör våra kollegor själva berätta i filmen.