Köpvillkor

Nedan har du våra köpvillkor för webshopen. Längst ner kan du även välja att skriva ut köpvillkoren. Har du några frågor så kontakta oss gärna dygnet runt på 0771-400 000. 

  • Allmänt

    Läs gärna dessa allmänna villkor så vet du vad som gäller när du gör en beställning ifrån oss eller gör en tidsbokning via www.bilia.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”).
    På Webbplatsen erbjuder Bilia konsumenter och företag möjlighet att köpa tillbehör och tjänster till sina bilar. Villkoren gäller även om du företräder ett företag och i sådant fall gäller vad som sägs om ”dig” nedan istället för ditt företag.

    Vissa delar i villkoren skiljer sig åt beroende på om du gör din beställning eller tidsbokning som konsument eller som representant för ett företag.
    Du som handlar som privatperson behöver vara över 18 år och inte stå under förmyndarskap eller av annan anledning ha begränsad rättshandlingsförmåga. Om du är under 18 år krävs dina målsmäns samtycke för att få beställa hos oss.

  • Avtal och beställning

    För att kunna göra en beställning eller tidsbokning på Webbplatsen behöver du acceptera villkoren. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa dem för egen räkning. Om du företräder ett företag accepterar du villkoren även för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa villkor samt de beställningar eller tidsbokningar du gör för företagets räkning.

    Vid beställning ingås avtal mellan dig och Bilia Personbilar AB med org. nr 556063-1086 (nedan kallat ”Bilia” eller ”vi”). Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du uppgett felaktiga personuppgifter).

    Vi hanterar alla beställningar inom 24 timmar på vardagar mellan kl. 8-17. Du kommer löpande bli uppdaterad på status för din beställning.

  • Priser, avgifter och betalning

    Vid beställning gäller de priser som anges på Webbplatsen vid tidpunkten för beställningen. Samtliga priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Det kan även tillkomma andra avgifter såsom miljöavgift vid återvinning av däck eller avgift för programmering av TPMS-ventiler (däcktrycksövervakning). Vid hjulskifte av en bil som är utrustad med TPMS som aktiv så tillkommer en avgift i samband med montering. Exakt vilka eventuella övriga avgifter som tillkommer specificeras närmare på Webbplatsen vid respektive vara och tjänst.

    För utvalda originaltillbehör samt däck och hjul anges, utöver kostnaden för produkten, även ett monterat & klart-pris som är ett totalpris för varan inklusive vårt pris för att montera varan åt dig.

    Vi erbjuder de betalsätt som anges på Webbplatsen, informationen hittar du här.

    Vi förbehåller oss rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt. Notera att tjänsten monterat & klart endast kan betalas i vår verkstad samt att våra butiker inte tar emot kontanter. Vid betalning med betalkort, kreditkort eller Carpay kommer dina pengar dras direkt från kortet vid betalning online. Ytterligare begränsningar för betalningsalternativen kan förekomma, information om detta anges på Webbplatsen.

  • Kampanjer och erbjudanden

    Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa villkor, t.ex. kan du som har ett Volvo- eller Biliakort ibland få särskilda erbjudanden på olika utvalda artiklar. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av oss i samband med kampanjen. Vi förbehåller oss rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer, givetvis i enlighet med gällande marknadsföringslag. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker. En kampanjkod kan endast användas vid ett köptillfälle per kund.

  • Hämtning, leverans och frakt av varor

    Du kan antingen välja att hämta en köpt vara på en av våra anläggningar eller att få varan levererad. För mer information om dessa alternativ, se nedan och våra leveransvillkor som du hittar här  Frakt tillkommer vid leverans om inte annat framgår av leveransvillkoren. Om du väljer att hämta en köpt vara på en Bilia-anläggning tillkommer ingen fraktavgift.

    Vi erbjuder endast leverans inom Sverige. Vid köp av varor som är skrymmande såsom t ex takboxar och däck, är dessa endast tillgängliga för avhämtning på en av våra anläggningar. Ytterligare begränsningar i leveransen kan förekomma, vilket i sådant fall anges tydligt på Webbplatsen.

    På Webbplatsen kan du se vilka varor som finns i lager på våra olika anläggningar för hämtning samma dag.

    Leveranstiden för varor som inte finns i lager hos den valda anläggningen vid hämtning samt för varor som ska levereras till dig eller postombud är normalt 2-6 vardagar. Leveranstiden kan dock variera beroende på vilken leveranstid vår leverantör har samt vart i Sverige leveransen ska ske. Avvikelser kan ske från angivna leveransdatum. Om du har beställt en vara som är tillfälligt slut eller som är en beställningsvara är leveranstiden längre. När varan ankommer till anläggningen för hämtning erhåller du ett sms om att varan ankommit och är redo att avhämtas.

    Om leverans inte kan ske inom utlovad leveranstid kommer vi kontakta dig senast första vardagen efter din beställning. Om det uppstår några problem som fördröjer leveransen kommer du även få meddelande om detta.

    Vi vill undvika delleveranser och kommer därför invänta samtliga inleveranser från leverantörer innan varorna skickas till dig. Om detta medför att vi inte kommer kunna leverera inom utlovad leveranstid kommer vi kontakta dig. Dina fraktkostnader kommer inte påverkas om vi väljer att skicka beställda varor i delleveranser istället för en samlad leverans. Om du har köpt skrymmande varor och varor som inte är skrymmande vid samma köptillfälle är varorna endast tillgängliga för avhämtning.

    Beroende på vilken betalnings- och leveranslösning du har valt ska du lösa ut, hämta eller ta emot ditt paket enligt de anvisningar som från tid till annan lämnas av oss eller det aktuella fraktbolaget. Vid leverans kan vi begära att du ska kunna uppvisa giltig legitimation. Beroende på vald leveranslösning får du en avisering som visar var och när paket ska hämtas eller tas emot. Om du inte löser ut, hämtar eller tar emot ditt paket kommer du debiteras returkostnaden samt därutöver en hanteringsavgift motsvarande 250 kr.

  • Tjänster

    Bilia erbjuder ett flertal olika tjänster så som service, rekond samt montering av tillbehör och däck. För samtliga våra tjänster gäller MRF:s reparationsvillkor för personbil i tillägg till dessa villkor, se här. Vid eventuella motstridigheter i dessa villkor och MRF:s reparationsvillkor för personbil ska dessa villkor ha företräde avseende köp och utförande av tjänster.

    Vi åtar oss att förvara nyckeln till din bil säkert och att vårda din bil när du har lämnat den hos oss för utförande av en tjänst.
    Du som kund är skyldig att hålla bilen du lämnar in hos oss trafikförsäkrad. Förutsatt att vi inte har agerat försumligt eller vårdslöst står du själv risken för bilen när den är i Bilias vård.

    Du har rätt att avbeställa en tjänst innan den avslutas mot en ersättning för den del av en tjänst som redan har utförts samt för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Ersättningen ska motsvara det pris som skulle ha gällt, om avtalet endast hade avsett vad som utförts. Bilia har vidare rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående delen av tjänsten samt ersättning för förluster i övrigt på grund av att Bilia underlåtit att ta sig an annat arbete eller på grund av att vi på annat sätt inrättat oss efter uppdraget att utföra tjänsten.

  • Ångerrätt för konsumenter vid köp på distans

    Vid köp på distans har du 14 dagars ångerrätt. Ångerrätt innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela detta inom 14 dagar från det att du eller någon av dig angiven person, tagit emot en beställd vara eller från den dag ett avtal om tjänst ingås (ångerfristen).

    Om du vill ha rätt till full återbetalning för en vara om du ångrar ditt köp får du inte hantera varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Skulle du hantera varan utöver detta har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag som motsvarar vad varan minskat i värde på grund av sådan hantering, se vidare nedan.

    Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor och tjänster:

    (a) en tjänst som har fullgjorts förutsatt att du som konsument uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och därmed gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts;

    (b) en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel;

    (c) en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra; eller

    (d) en vara med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.

    I samband med en beställning av vara eller tjänst för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta.

    Om du vill ångra ett köp ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till oss. För en smidig hantering rekommenderar vi dig att kontakta vår kundtjänst via Webbplatsen. Du ska då ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, orderdatum, e-postadress och vid köp av flera varor, vilka varor du önskar ångra köp av i meddelandet. Du kan också välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, eller vår retursedel som du finner här.

    För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det att du sänder ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen löpt ut.

    Vid utövande av ångerrätten vid köp av vara betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Vi rekommenderar att du skickar varan väl emballerad och i originalkartong. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till oss. Returer ska göras enligt de metoder och anvisningar som anges på Webbplatsen, du finner dessa här.

    Om du utövar din ångerrätt kommer vi betala tillbaka det belopp som du betalat för den ångrade varan eller tjänsten. På det belopp som ska återbetalas för en ångrad vara har vi rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde. Detta gäller endast om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. På det belopp som ska återbetalas för en ångrad tjänst har vi rätt att dra av en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan du utövade ångerrätten förutsatt att du begärt att tjänsten ska börja utföras under ångerfristen.

    Vi betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum vi tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Vid ånger av en vara får vi dock vänta med återbetalningen tills vi tagit emot varan eller du har visat att varan har sänts tillbaka. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde om det inte finns hinder för sådan återbetalning eller om inte annat överenskommits.

  • Garanti

    Vi lämnar ett (1) års garanti på varor men notera särskilt att förbrukningsvaror omfattas inte av garantin. Om det uttryckligen framgår på Webbplatsen eller i medskick som följer varan att en vara omfattas av längre garantitid än ett år gäller sådan längre garantitid. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende.

    Vi lämnar ett (1) års garanti på service och reparationer som utförts av oss på Bilia. Vi lämnar även garanti på de tjänster som vi utför i samband med monterat & klart av originaltillbehör. Garantin gäller inte om bilen utsatts för yttre åverkan, varit inblandad i krock, använts i tävlingssammanhang, om någon varit oaktsam och inte brukat eller vårdat bilen och därigenom påverkat det jobb vi utfört eller annan omständighet som inte vi kan påverka.

    Kundens orderbekräftelse eller kvitto vid betalning gäller som garantibevis.

  • Reklamation

    Du som är konsument har alltid rätt att reklamera fel i varor och tjänster inom tre år från det att du mottog varan. Kund som är näringsidkare har alltid rätt att reklamera fel i varor inom två år från det att varan mottogs. Om du vill reklamera en vara eller tjänst ska du så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Bilia. För att vara giltig måste reklamationen göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationer som görs inom två månader från det att du som är konsument har upptäckt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid.

    Vi rekommenderar att reklamationer görs enligt det tillvägagångssätt som anges på Webbplatsen. För dig som är konsument står vi returfrakten för godkända reklamationer av varor, förutsatt att en kostnadseffektiv leveransmetod har använts.
    När vi fått tillbaka reklamerad vara och konstaterat att reklamationen är giltig i enlighet med gällande lag ersätter vi varan eller avhjälper felet. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande lagstiftning.

    Bilia står risken för varan under leveransen till dig. Du står dock själv risken för varan om den returneras, se därför till att paketera varan väl och skicka gärna varan i en spårbar försändelse.

    Om varan eller kartongen har fått en skada i transporten önskar vi att du följer reklamationsinstruktionerna som anges separat för transportskador som du hittar här.
    För reklamation av tjänst gäller vad som anges i MRF:s reparationsvillkor personbil.

  • Ansvarsbegränsning - näringsidkare

    Den kund som är ett företag har utöver prisavdrag inte rätt till ersättning för eventuell direkt eller indirekt skada. Detta gäller även om en vara eller tjänst är felaktig, bristfällig eller om det har uppstått dröjsmål vid leveransen.

  • Produktinformation m.m

    Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen i annonser eller annat marknadsföringsmaterial, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation samt felaktiga priser eller felaktig information angående om en produkt finns i lager. Vi har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra informationen på Webbplatsen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en produkt som du har beställt kommer vi meddela dig detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan vi fortsätter med beställningen. Vi kommer inte kompensera dig för eventuella fel som anges ovan.

    Bilder av produkter på Webbplatsen, i annonser och annat marknadsförings-material ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal produkter du erhåller eller produktens exakta utseende, funktioner eller ursprung. Utöver vad som följer av tvingande lag ansvarar vi inte för information som kommer från en tredje part.

    Informationen på Webbplatsen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från oss eller våra licensgivare.

  • Personuppgifter

    Bilia är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter finner du vår integritetspolicy som du också kan ta del av i samband med köp och som finns på Webbplatsen, se här.

  • Övrigt

    Bilia har antagit en uppförandekod som alla medarbetare ska rätta sig efter. Uppförandekoden finns tillgänglig på Webbplatsen, du hittar den här.

    Bilia har rätt att helt eller delvis överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa villkor.

  • Tillämplig lag och tvist

    Vid eventuell tvist med dig som är konsumenter följer vi beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du som är konsument kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når här

    Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, med undantag för vad som anges under stycket ovan, avgöras av allmän domstol.